De Rule of Reciprocation is een principe die Robert Cialdini, Ph.D. in zijn boek – Influence – benoemt en daarmee één van de ‘Wapens van Invloed’ toelicht en beschrijft.
Het gaat erom dat mensen een soort van ‘schuld’ opbouwen als je iets zomaar, zonder tegenprestatie, ontvangt. Het komt er in het kort op neer dat mensen deze ‘onbalans’ willen herstellen door iets terug te doen.
Als je dit in het licht zet van een goed werkende, fraai vormgegeven en op-to-date website dan ontstaan er opmerkelijke kansen die je kan benutten om de relatie met je klanten te versterken.
Ontneem jij je klant trots-te-zijn om met jou zaken te doen?
Wat vaak niet gezien wordt is dat bijvoorbeeld een mooie website voor je huidige klantenkring blijk is van het feit dat je als bedrijf je zaken goed voor elkaar hebt. Een klant identificeert zich hier simpelweg makkelijker mee.
De mogelijkheid voor je klant om dit met een goed gevoel bijvoorbeeld te kunnen delen met zijn netwerk heeft voor hem of haar én voor je zelf voordelen.
Verder ontstaat hier ook de kans, hier ben ik het artikel mee begonnen, een manier om dat extra’s dat jij hem of haar als ondernemer geeft terug te kunnen ‘betalen’. Zo voelen mensen dat gewoon.
Vaak zie je dat ondernemers hun klanten stilzwijgend, bijvoorbeeld vanuit een gunfactor soms net even wat ‘meer’ geven voor ‘hetzelfde’ of hetzelfde voor wat minder.
Soms kan zelfs vanuit de Rule of Repricocation gehandeld worden om jouw eigen dankbaarheid en het belang van deze bijzondere klant weer terug in balans te brengen die jouw dienst of product afneemt. Het kan een goed gevoel geven deze balans weer te ‘herstellen’.
Andersom werkt dit principe op dezelfde manier
Door het jouw klant makkelijk te maken om je naam en internetadres door te geven, die leidt naar een website die hetzelfde niveau representeert als de kwaliteit van jouw dienstverlening en/of producten, vergroot je hiermee de kans om deze vorm van een-blijk-van-waardering terug te kunnen geven.
Daarmee ontstaat er een gedeelde trots omdat alles gewoonweg ‘klopt’ en de onderlinge band versterkt zich op een natuurlijke manier.
Persoonlijk denk ik zelfs, dat dit nog vaak onbewuste proces, een bijdrage kan leveren aan jouw bedrijf om deze meer en meer te optimaliseren. De lat gaat, wel of niet ongemerkt, beetje bij beetje steeds hoger, trede voor trede en dit alles rondom jouw product en/of dienstverlening.
Maar nu speel ik wel een beetje in op het ‘ik-gevoel’ van elke ondernemer gezien deze ‘groos’ is op wat hij/zij zelf heeft neer kunnen zetten. Echter in een functionele en gezonde relatie haalt men immers altijd het beste uit elkaar. Business ìs mensenwerk.
Dit natuurlijke principe kun je ook heel mooi weergeven in het symbool van een trappenhuis, zoals de afbeelding die ik heb toegevoegd als ondersteuning van dit artikel. Dit principe, vaak weergegeven in overeenkomende symbolen als een slakkenhuis of schelp, zie je ook vaak terug als metafoor voor groei, ontwikkeling en expansie.
Werk je aan gedeelde trots, dan is het halve werk reeds gedaan. Daarmee wil ik eigenlijk zeggen dat het zijn ‘invloed’ heeft op veel meer zaken dan je in eerste instantie zou denken.